ARAU, 18 Dis (Hrkh)- Jentera pilihanraya PAS di semua peringkat kini harus berada pada tahap persediaan yang paling maksimum kata Timbalan Mursyidul Am PAS, Dato’ Dr Haron Din.

Menurutnya, apabila gendang pilihanraya sudah mula dipalu maka tahap persediaan dan cara bekerja di dalam jemaah perlu berubah dan dipertingkatkan segera.

Image “Dalam keadaan sekarang di setiap peringkat sepatutnya sudah bersiap siaga, ‘alert’ dan dipacu pada tahap gear lima,” katanya

Katanya lagi, jentera pilinhanraya mengandungi dua elemen iaitu jentera atau “machinery” dan sistem yang mana kedua-duanya perlu berjalan selaras.

Jelasnya, jentera parti adalah mekanisme yang digerakkan oleh petugas-petugas yang harus berada dalam keadaan terbaik sama ada dari segi persediaan mental atau fizikal.

Manakala sistem pula katanya adalah elemen yang menentukan pergerakan jentera yang diatur oleh pimpinan parti.

“Ibarat sebuah kereta, ada skru, ada kipas, ada ekzos, semua perlu berfungsi berpandukan sistem yang diatur. Kalau jadi ekzos tu kenalah besedia untuk kena panas.

“Begitulah kita dalam jemaah ini, kita ada ketua dan ada pengikut. Jangan pula nanti pengikur nak buat kerja ketua dan sebaliknya ketua buat kerja orang bawah, jadi celaru dan haru-biru,” ujarnya.

Selain itu katanya, setiap petugas pilihanraya juga perlu memahami undang-undang pilihanraya khususnya bagi mereka yang akan bertugas di bilik-bilik pembuangan undi sebagai Polling Agent dan Counting Agent (PACA).

“Pengalaman piliharaya 2004 memerlukan persediaan yang lebih rapi. Ada masanya kita peru bertegas dengan sebarang perkara yang tidak betul,” sarannya.

Jelasnya lagi, PAS sentiasa membuat persediaan awal menjelang pilihanraya umum termasuk mengenalpati calon-calon yang layak bertanding.

“Kita tidak ada lobi-melobi untuk jadi calon, yang pentingnya calon dipilih berdasar pelbagai kriteria tertentu. Bukan macam parti lawan kita yang masih celaru,” katanya.

Dr Haron berkata demikian ketika menyampaikan amanat sempena pilihanraya umum akan datang kepada jentera pilihanraya PAS dari seluruh negeri Perlis Sabtu lalu.

Majlis berlangsung di Balai Islam MADI, Markas Tarbiyah PAS Perlis di Jejawi dalam dekat sini yang dihadiri petugas pilihanraya di peringkat negeri, kawasan, Dun dan cawangan-cawangan. – mr

Advertisements